Skip to content

Visuomenės sveikatos specialistai: COVID-19 rajono ugdymo įstaigose sukėlė sumaištį

Pasidalinkite

Vos prasidėjus mokslo metams, Covid-19 (koronaviruso infekcija) neaplenkė ir Raseinių rajono ugdymo įstaigų. Nustatyti susirgimai neramina ne tik visus ugdymo proceso dalyvius: tėvus, moksleivius ir pedagogus, bet ir visuomenės sveikatos specialistus, vykdančius sveikatos priežiūrą mokyklose. Pastarieji šiuo metu – tarp kūjo ir priekalo: nors juos įpareigojantys teisės aktai ir kitos SAM rekomendacijos nurodo konkrečias funkcijas ir infekcijų prevencijos bei valdymo principus, ugdymo įstaigos šiais žingsniais išties ne visuomet vadovaujasi, tačiau tuo pačiu ir negaili priekaištų. „Situacija ne eilinė, todėl jau pats laikas išgirsti, patikėti bei pradėti nuoširdžiau bendradarbiauti“ – sako Raseinių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro direktorė Asta Montvydienė.

SITUACIJA ATVĖRĖ MINISTERIJŲ IR SPECIALISTŲ NESUSIKALBĖJIMO ŽAIZDAS

Ne tik mūsų rajone, bet ir visoje Lietuvoje situacija panaši: daug pagrįsto, abipusio nerimo. Vos prieš porą savaičių skambiai pristatyta abiejų sričių – sveikatos ir švietimo specialistų startinė pozicija bliūkšta kaip muilo burbulas. Švietimo, mokslo ir sporto ministerija teigė, kad „mokyklos pasiruošusios“, švietimo bendruomenei taip pat teigta – „pasiruošę biurai“. Panašu, kad šių teiginių autoriai prie bendro stalo sėdėjo pernelyg trumpai. Ko gero, šiuo atveju sutiktų abi pusės, kad keletas pavyzdinių, idealinių situacijos modelių būtų išties pravertę pasiskirstyti atsakomybėmis. Šiuo atveju, nieko keisto, kad be konkretumo patikėti vieniems kitais yra labai sunku.

KAUKĖ AR SKYDELIS?

Tai tik vienas iš pastarųjų dienų diskusinių klausimų ugdymo įstaigose, nuo kurio kaito ir visuomenės sveikatos biuro telefonas. Ir tai tik vienas iš pavyzdžių apie siaurą teisės aktų ir praktikos takoskyrą, kuri šiuo metu konkretumo laukiančioms ugdymo (ir ne tik) įstaigoms yra pernelyg didelė. Sveikatos apsaugos ministerijos atstovų – teisės aktų, įpareigojančių švietimo paslaugų teikėjus, rengėjų nuomone, teisiškai skydelis taip pat yra galima veido apsaugos priemonė. Praėjusią savaitę vykusiame visuomenės sveikatos biurų, SAM, NVSC ir HI atstovų pasitarime šis klausimas linksniuotas taip pat ne kartą. Atsakome: veido kaukė apsaugo žmogaus kvėpavimo takus, tačiau neapsaugo akių (akių gleivinė taip pat tinkama terpė plisti infekcijai), skydelis apsaugo akis, tačiau nėra mokslinių duomenų, kad pakankamai apsaugo žmogaus kvėpavimo takus. Dėl šių priežasčių visuomenės sveikatos specialistai, pirmiausia, rekomenduoja medicinines veido kaukes, tačiau, pabrėžiama, šiuo atveju prievartos būti negali, ypač kalbant apie objektyvias asmenų sveikatos problemas. O visų svarbiausia kategoriškai klausiantiems kaukė ar skydelis suprasti, kad veido apsaugos priemonė turi būti dėvima tinkamai ir tuomet, jei pasirinkote kaukę, o ji – gerokai žemiau nosies – jūsų klausimas nebetenka prasmės.

KĄ PANDEMIJOS METU DARO VISUOMENĖS SVEIKATOS SPECIALISTAS?

Atsakydami į prieš tai keltą klausimą kiek šaržuodami atsakome – būtent tokia visuomenės sveikatos specialisto, vykdančio sveikatos priežiūrą mokyklose darbo diena. Jis kontaktuoja ne tik su ugdymo įstaigos administracija, bet ir su visa likusia bendruomene. O klausimų šiuo laikotarpiu daug ir įvairių, specialisto pareiga – padėti suprasti, nes šiuo laikotarpiu išmokti nepakanka, reikia mokėti žinias interpretuoti ir pritaikyti vietoje ir laiku tinkamai. Primename, kad visuomenės sveikatos specialistai ekstremaliosios situacijos dėl Covid-19 (koronaviruso infekcijos) metu rengia ir/ar platina informacinę medžiagą rankų higienos, kosėjimo/čiaudėjimo etiketo, kaukių dėvėjimo, sąlyčio ir kt. klausimais, pagal kompetenciją ir poreikį konsultuoja užkrečiamųjų ligų profilaktikos priemonių (patalpų priežiūra, socialinės distancijos užtikrinimas ir įgyvendinimas įstaigos erdvėse, kt.) įgyvendinimo klausimais, padeda užtikrinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro – valstybės lygio ekstremaliosios situacijos valstybės operacijų vadovo sprendimų įgyvendinimą ir ugdymo proceso atitiktį higienos normų reikalavimams. Diskusiniais klausimais visuomenės sveikatos specialistai konsultuojasi  su Nacionalinio visuomenės sveikatos centro Kauno departamento Raseinių skyriaus specialistais,  prireikus gali kreiptis į biurų darbą koordinuojančius Lietuvos Respublikos Sveikatos apsaugos ministerijos visuomenės sveikatos departamento atstovus ir, vadovaujantis teisės aktais, bendradarbiauti vykdant kitas NVSC užduotis.

KĄ PANDEMIJOS METU DARO TĖVELIAI?

Pirmiausia, šiuo laikotarpiu tėveliai privalo sąmoningai laužyti stereotipą, kad sloga – ne liga. Dėl visų ugdymo proceso dalyvių saugumo, pasireiškus net ir lengviems užkrečiamųjų ligų požymiams, svarbu likti namuose. Šiuo atveju visuomenės sveikatos specialistai juokauja: sloga yra ne liga nebent tik todėl, kad vaikas gali ir privalo namuose mokytis, o ne gulėti lovoje. Peršalimo simptomų turintis vaikas be kita ko neturėtų kontaktuoti su rizikos grupei priskiriamais asmenimis, turinčiais gretutinių lėtinių ligų. Į polikliniką taip pat skubėti neverta – įvertinę situaciją, pirmiausia ją su šeimos gydytoju aptarkite nuotoliniu būdu.

Primename, kad jeigu  vaikui ugdymo proceso metu pasireiškia karščiavimas (37,3 °C ir daugiau), ūmių viršutinių kvėpavimo takų ligų, kitų užkrečiamųjų ligų požymiai, jis kuo skubiau turi būti paimtas iš ugdymo įstaigos, konsultuojamasi su karštąją koronaviruso linija 1808 arba susisiekiama su šeimos gydytoju.

KĄ PANDEMIJOS METU DARO MOKSLEIVIAI?

Pirmiausia – mokosi! Mokosi ne tik pamokų metu, bet ir: sveikindamiesi mokosi nesiliesti prie kito, ne tik patys laikosi, bet ir kitiems primena dažnai plauti rankas skystu muilu, o nesant galimybės nusiplauti rankų, naudoja rankų dezinfektantą, kosėdami ar čiaudėdami prisidengia vienkartine nosine, rūbo skvernu arba alkūnės linkiu, pasijutę blogai, nedelsiant informuoja mokytoją, dėvi kaukes viešajame transporte, mokykliniame autobuse, prekybos centruose ir kitose viešojo susibūrimo vietose, o mokykloje – bendrose patalpose, kuriose vienu metu susitinka su kitos klasės ar srauto mokiniais ir laikosi saugaus 2 m. atstumo nuo kitų klasių/mokinių srauto.

KĄ PANDEMIJOS METU DARO MOKYKLA?

Pirmiausia – moko ir srautų valdymu bei kitomis pasirinktomis prevencinėmis priemonėmis pasirūpina kiekvieno bendruomenės nario saugumu. Jeigu vaikui, mokiniui mokykloje pasireiškia karščiavimas (37,3 °C ir daugiau) ar ūmių viršutinių kvėpavimo takų ligų, kitų užkrečiamųjų ligų požymiai, jis nedelsiant izoliuojamas mokykloje paruoštoje patalpoje, apie tai informuojami jo tėvai. Darbuotojas, kuriam darbo metu pasireiškia karščiavimas ar ūmių viršutinių kvėpavimo takų ligų požymiai, turi nedelsdamas palikti švietimo įstaigos patalpas ir kreiptis konsultacijos Karštąja linija tel. 1808 arba susisiekti su savo šeimos gydytoju.

Jei mokykla iš darbuotojo, mokinio ar jo tėvų gavo informaciją apie jam nustatytą COVID-19 ligą, apie tai nedelsdama informuoja Nacionalinį visuomenės sveikatos centrą prie Sveikatos apsaugos ministerijos, kad būtų nustatyti sąlytį turėję asmenys ir jiems taikoma 14 dienų izoliacija.

Asmenims, kuriems privaloma izoliacija, izoliacijos laikotarpiu į švietimo įstaigą atvykti draudžiama. Jie gali mokytis ir dirbti nuotoliniu būdu. Nuotolinio darbo planas galioja ne visai mokyklai, o tiktai saviizoliacijoje esantiems mokiniams.

SAM rekomenduoja visuomenės sveikatos specialistams patikėti ir vykdyti sąlytį turėjusių ir saviizoliacijoje esančių ugdymo įstaigos moksleivių fiksavimą, kuris,  prireikus vykdyti atvejo/židinio epidemiologinę diagnostiką, gali būti gyvybiškai svarbus.

Covid-19 jau nusitaikė ir į mūsų rajoną. Ugdymo įstaigos šiuo metu – viena jautriausių ligos plitimo vietų. Nepaisant to, esame tam tikrų sąmokslo teorijų šalininkai, ar ne, negalime rizikuoti nei vieno rajono gyventojo gyvybe, todėl privalome griežtai laikytis visų visuomenės sveikatos specialistų rekomendacijų. Ugdymo įstaigas šiandien kviečiame dialogui: problemas spręskime konstruktyviai ir kartu – ne po vieną.